Wyobraźmy sobie na początku prosty przykład - cykl dnia i nocy w przyrodzie - przemienność światła i ciemności. Cykl ten naturalnie przestrzegali nasi przodkowie, odpoczywali w nocy - bo logicznie rzecz biorąc w ciemności trudno jest wykonywać jakąkolwiek pracę, i odwrotnie - w jasny biały dzień byli aktywni, polowali, pracowali. To jednak tylko praktyczna strona zagadnienia. Nie mniej ważną rolę odgrywa nasz organizm i jego funkcjonowanie. Poprzez działanie ciemności lub niektórych barwnych widm światła (światło składa się z kilku składowych koloru), do organizmu wpłukiwane są hormony wywołujące potrzebę odpoczynku i snu. Jest to naturalny proces chemiczny w organizmie człowieka. Dla czujności i aktywnej części dnia, wręcz przeciwnie, potrzebujemy białego światła, zwłaszcza jego niebieskiego składnika. Działa ono dosłownie jako energetyk.


Oddziaływanie światła białego

Idealnym modelem kompozycji dnia jest równanie 16 + 8, czyli 16 godzin ekspozycji światła na organizm człowieka przeznaczone na część czuwania i 8 godzin na sen. W przyrodzie ten idealny stosunek występuje w naszych szerokościach geograficznych w okolicach maja. Jednak maj to tylko jeden miesiąc w roku, co to oznacza dla życia człowieka w ostatnich miesiącach?  Inspiracji można szukać ponownie w przeszłości u naszych przodków, którzy odkrywając ogień znacznie zmienili stosunek sił światła do ciemności, przedłużając tym samym czuwanie.  Dla wyjaśnienia, żarówki bardzo dobrze odwzorowują widmo barwne ognia, więc można powiedzieć w pigułce, że obecnie korzystamy z wiedzy naszych przodków i symulujemy technicznie światło naturalne. Tak więc teraz wiemy, że dzięki sztucznemu światłu możemy wydłużyć aktywną część dnia w zależności od naszych potrzeb.

Ale świat nie jest czarno-biały i istnieje strefa przejściowa między światłem a ciemnością.  Na przykładzie dnia jest to czas tuż po wschodzie i przed zachodem słońca. Światło to zawiera przewagę składników pomarańczowych i czerwonych, a te w naturalny sposób pobudzają organizm do przebudzenia lub odwrotnie do stłumienia aktywności i relaksu.

Przykład z praktyki

Jeśli światło ma być naszym wiernym i lojalnym sługą i zaspokajać nasze potrzeby, musi zawierać odpowiednią mieszankę kolorów. Tu dochodzimy do samej istoty funkcjonowania światła. Po raz kolejny pomożemy sobie uproszczonym przykładami. Wyobraźmy sobie bardzo zapracowaną osobę, która ma wymagającą pracę i musi pracować 18 godzin dziennie. Otrzyma ona mocne żarówki z przewagą światła niebieskiego i będzie świecić dzień i noc do pracy. Na początku będzie pobudzona do działania i nie będzie odczuwała zmęczenia. Jednak gdy zacznie się męczyć, a światło nie będzie się ściemniać, nie będzie mógł odpocząć, a czas odpoczynku będzie niewystarczający i niskiej jakości. Po kilku dniach będzie zdezorientowany, zmęczony i niezdolny nie tylko do jakiejkolwiek pracy, ale nawet do odpoczynku. Jaki z tego wniosek? Na krótką metę, jeśli trzeba dokończyć pracę, lekkie pobudzenie do działania może pomóc. Na dłuższą metę jednak znacznie lepiej radzi sobie ten, kto nawet przy skomplikowanych zadaniach zawodowych wybierze odpowiednią barwę światła. Wszystko to ma kluczowy wpływ na naszą wydajność i samopoczucie.

Koszyk

Zaloguj się

Nie masz jeszcze konta?

Używamy plików cookie, aby poprawić Twoje doświadczenie na naszej stronie internetowej. Przeglądając tę stronę internetową, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookie.
Sklep
Panel boczny
0 Obserwowane
0 items Koszyk
Moje konto